Varför säger människor upp sig?

foto: hrpeople.se
När jag under de senaste decenniet varit ute på företag och utbildat medarbetare så får man en ganska bra bild om hur de upplever sin arbetsplats. De allra flesta är positiva till sitt jobb, uppgifterna och arbetsgivare. Så vad säger de som är missnöjda på jobbet och berättar att de är på väg att säga upp sig eller söker aktivt jobb hos andra arbetsgivare?
Jag vill förtydliga att det är ibland kan man faktiskt vara anställd på fel ställe och vi människor är duktiga på att härda ut och hänga kvar vid det vi har. Så hur motiverar medarbetare sina skäl till ett byte av arbetsgivare?
Ett av de vanliga skälen är att dennes chef inte är tillgänglig eller närvarande. Det är väldigt sällan de beskriver chefen som en dålig person eller nedvärderar personen i fråga utan att chefen är inte närvarande eller upptagen av möten, konferenser eller administrativa uppgifter.
Om ni som företag får sådan här feedback kan ni behöva utbilda cheferna i coachande förhållningssätt, Time management eller varför inte värdskap. Företag behöver även hjälpa cheferna att värdera vad som är viktigast i chefsrollen så denne kan ta praktiska bra beslut om vad de ska ägna sin tid åt.
Ett annat skäl är bristen på information om hur företag kommunicerar internt. Vilken form av information man får eller inte får. En vanlig orsak till negativ stress hos medarbetare är att informationen kommer försent så man inte hinner omsätta den eller att den helt enkelt skiljer sig beroende på vem man frågar inom företaget. Vill du som chef lösa bristen på kommunikation så var så tydlig som möjligt, ge även information i tid så människor mentalt hinner omsätta informationen till kunskap eller kompetens. Om du inte vet svaret så säg att du inte vet men att du ska ta reda på det och återkoppla så fort du har information.
Det tredje vanligaste skälet är kanske det svåraste att komma med enkla lösningar på men att det saknas tydliga karriärvägar internt. Om man vill att vi människor ska växa och förbättra oss så behöver vi veta åt vilket håll eller helt enkelt vad som behöver förädlas. Ambitiösa människor driver processer intern i företag men även extern via tex försäljning och är man ambitiös så blickar man ofta vidare eller bredare. Det räcker inte med att säga att om du visar framfötterna så kommer du komma vidare till nästa steg eller ny roll här på företaget. När man vill vidare så behöver företagets ledning visa vägen eller alternativa vägar så ambitionen kan få sitt lystmäte. Vi är bra på att fånga upp ambitiösa människor men glömmer bort att det behövs fler steg i ett talangutvecklings- eller ledarutvecklingsprogram. För den ambitiöse behöver vägarna vara synligare så tänk på hur ni kommunicerar och håll inget ni inte kan lova. Den ambitiöses brinnande låga kan snabbt slockna och då använder denne sin ambition att jobba för andra ambitioner!
Om du är chef där du vill attrahera människor att jobba på just er arbetsplats så var en närvarande chef, dela med dig av kommunikation och vet du inte så säg det och se till att de ambitiösa människor som vill utvecklas och ser riktningen och vet vad de har för möjligheter att växa.
Om du är ett företag så fundera på vilka medarbetare du behöver för att nå utsatta mål eller sträva mot er vision. Du kan se det här inlägget som att de medarbetarna som slutar på ditt företag inte var på rätt ställe eller hade inte rätt attityd och andra värderingar. Du kan även se det här som gratis marknadsundersökning med feedback som ni faktiskt behöver fundera på hur ni ska få fungera i er organisation.
1. Vilken sorts medarbetare behöver ni attrahera och behålla för att växa som företag?
2. När ni attraherat rätt medarbetare så vad behöver ni göra för att behålla dem?
Publicerad av Ronnie Lindahl