MM + Svensk innebandys utvecklingsmodell


AS-Pixbo-Malardalen-25

Västra Mälardalen Innebandy
Det senaste året har jag varit verksam som tränare tillsammans med Richard Sternebom i det nystartade damallsvenska laget Västra Mälardalen som ägs av föreningarna IBK Köping och IFK Arboga IBK.

En av faktorerna vi valde att jobba med vara att inte lägga vår uppmärksamhet på vinna matcher utan att prestera individuellt och tillsammans. Det kan låta märkligt i idrottens värld att inte lägga fokus på att vinna till varje pris! Den största risken om vi fokuserar på att vinna är att vår självkänsla påverkas av om vi vinner eller förlorar och vi ville bygga trygga spelare ser vinna som en konsekvens på att vi presterar strax över sitt bästa.
Så vilka moment innehåller ett högpresterande lag?
Vad behöver en högpresterande spelare utföra?

Det latinska uttrycket ”MEMENTO MORI som vi förkortar MM betyder ”kom ihåg att du är dödlig” har använts för att påminna människor om deras dödlighet i syfte att de ska lägga sin tid  på det som är viktigt. För att påminnas oss om vad som är viktigt så använde vi MM om att vi ska börja med slutet. Vi mäter spelare utifrån vad de kan bli istället för vad de är eller kan.
Börja med slutet, målstyrd träning, MM och målbilder är sådant som både Professorerna Uneståhl och Ericsson återkommer till i sin tillämpning i vem som faktiskt blir bäst.  Så vad är MM för en innebandyspelare i Västra Mälardalen?

MM är att tekniskt och taktiskt spela som ett högpresterande lag i Svenska superligan samt kunna utföra det i så hög hastighet som möjligt. Enkelt uttryck är att det är vissa uppgifter behöver utföras tex täcka skott, skjuta, passa, avlasta, vridningar, fysisk energi m.fl i så hög hastighet som möjligt. När våra spelare klarar de moment som enligt oss ett högpresterande lag kan och vi dessutom kan göra det i samma hastighet så kommer konsekvensen vara att är redo för SSL. Då är bara tiden en faktor!
Så hur ska vi ta oss dit?

Vi valde att använda flera delar ifrån Svensk Innebandys utvecklingmodell eller SIU där man bryter ner tekniska moment och fokuserar på den individuella tekniska färdigheten samt att vi ledare utmanar spelarna att alltid ta sig utanför sin egen trygghetszon. Vi bröt ner alla moment från MM till övningar och använde SIU-modellen som grundtes för att reglera svårighetsgrad och hastighet. Vi ledare riktade uppmärksamheten på den individuella och lagprestationen så vi gav feedback utifrån var de var i förhållande till deras individuella nuläge och ”Momento mori”. K Anders Ericsson är forskaren och professorn vid Florida Universitet som jobbat fram konceptet målstyrd och handledd övning som ligger till grund för hur SIU ska tillämpas.

Den mentala träningen har ett antagande där vi som ledare kan utgå från att spelarna alltid gör sitt bästa och vilken information behöver de för att prestera ännu bättre vid nästa tillfälle. Ibland påverkar hur vi mår, känner eller helt enkelt dagsform hur vi presterar och då för vi ta hänsyn till det i vårt sätt att agera som ledare. Vi behöver inte förstärka det som inte leder oss närmare MM utan är det inte viktigt låter vi det passera helt enkelt. Om vi inte kan ett moment behöver vi fortsätta att öva och om vi kan momentet i viss fart ökar vi svårighetsgraden eller hastigheten.

Vi kan när som helst göra comeback!

1. Börja med slutet (MM)
2. Bryt ner vad du behöver öva på för att ta dig närmare MM?
3. Ta med feedback som hjälper dig närmare MM.
Andra människor tycker men det är inte alltid till värde för dig.
4. Du kan när som helst göra comeback

Källa: Professor K Anders Ericsson  Deliberate practice
Professor Lars-Eric Uneståhl  MT   Helmet


Publicerad av Ronnie Lindahl

Ronnie är utbildad elittränare med vidareutbildning inom team och business coachning, mental träning/prestationspsykologi på masternivå samt inom neurolingvistisk programmering NLP. Ronnie har haft glädjen att vara med i teamet som bidrog till Tyresö FFs SM-guld i Damallsvenskan samt Telge Energis SM Guld i Basketligan.

Copyright © Vencer.se 2025