Kaizen

Kaizen-1

Kaizen är en japansk filosofi som fokuserar på ständiga förbättringar i alla avseenden i livet. När det tillämpas inom tex idrott, företag eller organisation så innebär det att man vill förbättra alla uppgifter i en förening, organisation, företag eller i ett lag helt enkelt.
Några hållpunkter inom Kaizen är:
1. Jobba med de små förbättringarna. Flera små förbättringar kan göra stor skillnad.
2. Få dina medarbetare att komma med ideér så ta vara på dem.
3. De små förbättringar eller idéerna kräver sällan stor ekonomisk investering.
4. Idéerna kommer från de medarbetarna istället för att köpa in dyra lösningar av konsulter, nyrekrytering eller omstruktureringar av ledare.
5. De små förbättringar ger dig omedelbar feedback.
6. Alla medarbetare vare sig de är ledare eller inte bör kontinuerligt söka efter metoder för att förbättra sina egna resultat.
7. Det uppmuntrar människor att ta ansvar för sin prestation och det ökar självkänslan samt motivationen att utveckla sin metodik. Det kan även ha stor effekt på lagkänslan.

Så varför jobbar inte de flesta enligt Kaizen? Det är en bra fråga där det förmodligen finns lika många svar eller anledningar som det finns människor på just din arbetsplats.  När jag frågar människor jag träffar på om vad som förväntas av dem i deras roll på sin arbetsplats så får jag många olika anledningar.
En anledning kan vara att människorna inte leder sig själva utan ser jobbet som något som ska göras mot att man får lön. En del säger att det kommer snart en ny omorganisation så det är ingen ide eller det finns inga resurser för att utveckla mig som anställd. En annan anledning kan vara bristen på feedback mellan ledare, medarbetare eller andra medarbetare. En del företagsledare säger att de betalar deras lön och förväntar mig ett resultat. På ett svenskt storföretag jag hade ett uppdrag på berättade man gladeligen om sjukan de hade på företaget som var att när medarbetarna drar sitt kort i snurrgrinden så glömmer de det kan i övriga livet som t.ex att vara ekonomiska, schyssta mot sina medarbetare och vilja att utveckla platsen man jobbar.
Eller det finns inga pengar helt enkelt!
När man summerar förklaringarna så får man en känsla av att flera kanske inte vill ta ansvar för sin situation eller det är kanske någon annans fel helt enkelt. Det är lättare att lägga över ansvaret på något eller någon.

Förklaringarna är många och ibland måste jag ställa mig frågan om vad som är min uppgift och vilken roll jag förväntas ta när jag tar en anställning, ledarroll eller uppdrag i en organisation. Så vilken roll jag har i ett lag, företag, arbetsplats eller organisation bör jag på något sätt ställa mig själva och besvara för att kunna prestera väl.

Om du är anställd:
Vad tror du det skulle betyda för dig om du bidrog till att utveckla dina metoder och prestation? Om du inte medverkar till det vilka konsekvenser skulle det få för företaget? Vilka konsekvenser skulle det få för dig i din roll?
Tror du att Manchester United värvade Zlatan för de mål han gjorde i Barcelona, PSG eller Milan? Vad förväntas egentligen av dig?
Vad skulle kunna vara små förbättringar för just dig denna dag på arbetet?

Om du är ledare:
Vad är du ansvarig för i din roll? Ibland är det lätt att tacka ja och känna sig smickrad när du erbjuds en ledarroll, är du klar på vad det innebär?
Som ledare förändras ditt ansvarsområde så vad behöver du utveckla hos dig själv? Andra människor är beroende av dig och lyssnar ännu mera på dig nu när du blivit ledare. Vilka förutsättningar behöver du för att utveckla dina ledaregenskaper? Vem vill du vara som ledare? Vad vill du att dina medarbetare ska säga om dig? Vilken särprägel ska du stå för? När du ger feedback vad brukar det oftast vara på?
Vad skulle kunna vara små förbättringar för dig i din roll närmaste veckan?

Om du är i ledande befattning högre upp på ett företag:
Hur stor del av era medarbetares tid lägger ni på utveckling eller spelar de bara match? Hur betraktar ni era medarbetares prestation? Om de inte får service ibland hur presterar de i framtiden?
Anser du att om de inte levererar så får de sluta? Ser du dina medarbetare som en resurs? Har ni resurser till de stora förbättringarna så hur jobbar ni med de små förbättringarna? Styr resurserna eller målet era aktiviteter?
Om dina medarbetare skulle lysa upp när de pratar om sin anställning hos företaget. Hur förbättrar det ert rekryteringsbehov, varumärke eller ert bokslut? Om du skulle få medarbetarna att utveckla sin roll, lagkänslan och trivas på jobbet, vad skulle det betyda för företagets resultat?
Tänk om de inte vill gå hem eller retar upp sig på småsaker och om de skulle gå hem kommer tillbaka fulla med energi dagen efter?

Om jag för egen del om jag förstår varför jag tackar ja till ett uppdrag och förstår vad min uppgift är så blir det lättare att leverera ett resultat. Jag är tillräckligt naiv att tro gott om de människor som avsätter en stor del av sin tid för att göra något tillsammans med mig har en god intention. Min uppgift som ledare är att synliggöra målet, det vi gör bra, det vi behöver göra ännu bättre eller helt enkelt lägga till för att vinna vår trofé.

Är du intresserad av bli ännu bättre så behöver du väl göra något?

Så vad väntar du på!


Publicerad av Ronnie Lindahl

Ronnie är utbildad elittränare med vidareutbildning inom team och business coachning, mental träning/prestationspsykologi på masternivå samt inom neurolingvistisk programmering NLP. Ronnie har haft glädjen att vara med i teamet som bidrog till Tyresö FFs SM-guld i Damallsvenskan samt Telge Energis SM Guld i Basketligan.

Copyright © Vencer.se 2024