Om man vägrar se bakåt och inte vågar se framåt så måste man se upp, sa Tage Danielsson.

ledarskap

Ibland när jag träffar en klient eller ett lag brukar en av de första grundstenarna vara att få reda på vad de vill uppnå eller jobba för. Här kan det vara stora skillnader beroende på personlighet och drivkraft. En grupp kan motiveras av inre faktorer som tex målbilder, känslor eller yttre faktorer som tillhörighet eller gemensamma mål. Vi ett tillfälle så fick jag till svar ”att resan är målet” och upplevde att de informella ledarna i laget inte ville se framåt och definiera en destination utan ville fokusera på de dagliga små målen. En av idrottarna sa att hon aldrig vetat varför hon sysslar med sin idrott utan att hon bara alltid gjort det sedan barndomen.
Till saken hör det att lagets medlemmar var så olika i hur de motiverade sig till att träna hårt och jobba för att uppfylla föreningens förväntningar. Det tog mig en tid att förstå hur vi skulle komma vidare och få idrottarna att förstå att vi är olika och en del vill fokusera på det lilla och andra det stora. I lagidrott är det viktigt att det finns en acceptans för att motivation behöver inte vara lika utan individerna kan välja det som ger det bästa resultatet.

Om vi vill arbeta medvetet med utvecklingsprocesser ska bör du skapa en mental handlingsplan där du jobbar enligt dagliga mål så bör de ligga i linje med mål eller en vision längre fram i tiden. En del vill motivera sig genom att ha det långa målet i sikte, känslan av samhörihet, egna målbilder, korta delmål eller bara små dagsmål. Jag fick omvärdera min uppfattning om att vi kan vara så olika i en grupp som har valt att jobba gemensamt för en organisations mål och vision.

När man frågar idrottare eller chefer vad de saknar mest brukar reflektion, tänka efter eller mental förberedelse vara högt på listan. Det flesta vet om vi tar oss tiden att skriva ner våra mål så ökar sannolikheten att vi uppnår dem men vi lägger inte vår tid på att skriva ner dem. Det finns en studie av professor Gail Matthews från Dominican University of California som visar att sannolikheten att nå sina mål ökar med hela 42 % om de skrivs ned.

Så vill du inte släpa dina medspelare eller medarbetare åt ditt håll utan vill att de hjälper till så är det bra om ni är överens om ett mål längre fram i tiden men se till att anpassa delmålen.

– Vår hjärna har förmågan att hjälpa oss sätta mål, skapa en handlingsplan och flexibelt parera när vi behöver svänga och anpassa det vi gör. Använd gärna metaforen att ni ska skapa en trappa med ett mål längre fram och steg ni behöver ta er dit.

– De allra flesta har tillgång till de tänkanden vi behöver för ett framgångsrikt liv i vad vi än vill uppnå om det så är att bli bäst i världen eller må fantastiskt bra.

– Vi kan synliggöra vissa tankar eller drömmar genom att lyfta det utanför kroppen då våra känslor blandar sig i vad vi vill uppnå. Dessutom kan vi se på oss själva och ge oss själva feedback utan att uppleva det som kritiskt som gynnar vår prestation. Skriv eller rita ner det som är viktigt för dig.

– I och med att vi kan se text, ord, bilder m.m på ett papper utifrån så kan vi distansera oss från det vi känner och tror om oss själva.

– Om inte du sätter egna mål så är risken stor att du följer andras mål och om du vill ha det så är det helt OK.

– Ett mål är något vi vill uppnå, uppleva eller nå till och det bör vara tydligt för våra inre sinnen, mätbart och tidsbestämt.

– Om du leder en grupp eller ett lag så finns det förmodligen människor där som föredrar att tänka utifrån det visuella, görandet alternativt är kritiska och det är en stor fördel för dig som ledare att kunna använda deras förmågor. Var observant så du inte omger dig bara med människor som tänker som du då vi har en inbyggd förkärlek till likasinnade som människor.

– Människor funkar olika och ett av vår hjärnas filter är att generalisera och rama in så fokusera på det du ser, känner och hör hos varje individ.

– När du satt målet så förankrat det i din kropp, skapa delmål(trappsteg) och därefter fokusera på resan(Resan är målet)

– Om ni känner att det är ovant att skriva eller sätta ord på det ni vill så ta hjälp av någon som opartiskt kan hjälpa dig.

– Du får njuta på vägen.

– Kom ihåg att fira dina framsteg!

 

 


Publicerad av Ronnie Lindahl

Ronnie är utbildad elittränare med vidareutbildning inom team och business coachning, mental träning/prestationspsykologi på masternivå samt inom neurolingvistisk programmering NLP. Ronnie har haft glädjen att vara med i teamet som bidrog till Tyresö FFs SM-guld i Damallsvenskan samt Telge Energis SM Guld i Basketligan.

Copyright © Vencer.se 2022